ΛΥΤΡΑΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ  "Η πυρπόληση της τουρκικής ναυαρχίδας απ τον Κανάρη" 1873

ΛΥΤΡΑΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ "Η πυρπόληση της τουρκικής ναυαρχίδας απ τον Κανάρη" 1873

1.860,00 €
με ΦΠΑ

ΛΥΤΡΑΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ

"Η πυρπόληση της τουρκικής ναυαρχίδας απ τον Κανάρη" 1873
ΛΑΧΕΙΟΝ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΤΟΛΟΥ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ Λιθ. Ασπιώτη Κέρκυρα. Λιθόγραφη, χάρτινη αφίσα και υπογραφή "Ν. Λύτρας" εντός πλάκας κάτω δεξιά. Διαστάσεις 80 χ 52 εκ. (μικρή φθορά στις πάνω γωνίες) Σε κορνίζα.

Ποσότητα
Διαθέσιμο

Ο Λύτρας γεννήθηκε το 1832 στον Πύργο της Τήνου. Η μάνα του ήταν η Χρυσαυγή Λύτρα και ο πατέρας του ήταν ο Αντώνιος Λύτρας και εργαζόταν ως λαϊκός μαρμαρογλύπτης ο οποίος, αφού ταξίδευσε σε όλες τις μεγάλες πόλεις στα Βαλκάνια λόγω δουλειάς, κατέληξε στην όμορφη και άγονη Τήνο. Ο πατέρας του,  του μετέδωσε αυτή την αγάπη για την τέχνη και η  καλλιτεχνική έφεση του μικρού Νικηφόρου εκδηλώνεται. Ο δάσκαλος του στο σχολείο μάλιστα του είχε πει «Συ, παιδί μου, εγεννήθης ζωγράφος, πριν καν διδαχτείς τη ζωγραφική». Στα 18 του χρόνια, το 1850, πηγαίνει στην Αθήνα με συνοδεία του πατέρα του και γράφτηκε στο Σχολείο των Τεχνών (σημερινή ΑΣΚΤ) στη ζωγραφική. Δάσκαλοι του ήταν τα αδέλφια  Γεώργιος Μαργαρίτης (1814-1884) και Φίλιππος Μαργαρίτης (1810-1892) όπου και οι δύο τους ακολουθούσαν την άχρωμη ρομαντική τάση του κλασικού ευρωπαϊκού ακαδημαϊσμού  Άλλοι  δάσκαλοι  του  ήταν ο ιταλός και ευαίσθητος καλλιτέχνης  Raffaelo Ceccoli, ο μοναχός Αγαθάγγελος Τριανταφύλλου (σαν καθηγητής του στην ξυλογραφία) και ο διευθυντής της Σχολής ο  Γερμανός Ludwig Thiersch (1825-1909) όπου ο τελευταίος συνεπαρμένος από το μοναδικό ταλέντο του Λύτρα, τον πήρε υπο την προστασία του και τον ανέδειξεΤο 1835- ’55 ο Λύτρας αγιογραφεί μαζί με τον Ludwig Thiersch την ρώσικη εκκλησία της Σωτήρας του Λυκοδήμου στην Αθήνα. Στις παραστάσεις που κοσμούν το εσωτερικό του ναού μπορεί κανείς να δει την αναμόρφωση της βυζαντινής τέχνης  με τους κανόνες της δυτικής ζωγραφικής, όπως του χρυσού βάθους και των εικονογραφικών τύπων των θρησκευτικών παραστάσεων, με την τεχνική της δυτικής ζωγραφικής, όπως προοπτική, φωτοσκίαση, ελαιοχρώματα. Η βαθιά επίδραση που δέχθηκε ο Λύτρας από τον Thiersch κατά τη διάρκεια της συνεργασίας τους στη Ρώσικη Εκκλησία, είναι ιδιαίτερα εμφανής στις τοιχογραφίες που φιλοτέχνησε ο Λύτρας στον μικρό ναό του Αγίου Γεωργίου στο Χαϊδάρι.Το 1856 τελειώνει τις σπουδές του. Έχουν προηγηθεί πολλές διακρίσεις του σε διαγωνισμούς και εκθέσεις με κορυφαία την παγκόσμια έκθεση στο Παρίσι. Το 1856-΄58 διδάσκει  το μάθημα της Στοιχειώδους Γραφής στο ίδιο ίδρυμα.Οι προϋποθέσεις για την έκφανση της νεοελληνικής ζωγραφικής του 19ουαιώνα πηγάζουν από τον ευρωπαϊκό ρομαντισμό και κλασικισμό. Γιαυτό έχει και μεγάλη αξία και ο ρομαντισμός και ο κλασικισμός για εμάς. Για να μπορέσουμε να καταλάβουμε τις εξελίξεις και ως προς τους έλληνες ζωγράφους της εποχής! Ο φιλελληνισμός του Λουδοβίκου Ά της Βαυαρίας μεταβάλλει το Μόναχο σε μιαν Αθήνα! Η βασιλεία του γιού του Όθωνα στην Ελλάδα δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να πάνε οι έλληνες ζωγράφοι στο Μόναχο. Εκεί οι έλληνες σαν άρχοντες, σαν απόγονοι των αρχαίων ελλήνων, αποκτούσαν αυτοπεποίθηση και άρχισαν να βλέπουν την Ελλάδα με άλλα μάτια. Ελλάδα:Η πατρίδα τους, μια χώρα με μεγαλείο και παράδοση που χρειάζεται να αναδειχθεί.Το 1860, με την οικονομική υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης, και όντας 28 χρονών, σπουδάζει ως το 1866 στην Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών στο Μόναχο. Στην ουσία την υποτροφία την πήρε από τον γερμανό βασιλιά Όθωνα που κυβερνούσε την Ελλάδα τότε, και που ήταν φίλος του γερμανού δασκάλου του. Στο μεταξύ, ο Λύτρας είχε γνωριστεί με τον ευκατάστατο συμπατριώτη του Νικόλαο Νάζο, ο οποίος ανέλαβε τον ρόλο του χορηγού του.Το 1873 μαζί με τον Γύζη πάνε για 3 μήνες στη Μ. Ασία για νέες εικόνες, νέες εντυπώσεις που πράγματι βρίσκουν έκπληκτοί! Αυτό καταγράφεται στα αμέτρητα σχέδια τους που έφεραν μαζί τους πίσω. Ο Λύτρας προσπάθησε εκεί να μάθει την επίδραση που είχε η Ανατολή στον κλασικισμό και αυτό για να κατανοήσει καλύτερα και να μελετήσει και από άλλη οπτική τον βυζαντινό ρυθμό ο οποίος γεννήθηκε από το πάντρεμα της αραβικής τέχνης και τον κλασικισμό.Ο Λύτρας με τα ταξίδια του στο Μόναχο (1874-’75 και 1879) ανανεώνει  τη σχέση του με την δυτικοευρωπαϊκή τέχνη. Ο κύκλος του ζωγράφου Ναεντόλ επηρεάζει το έργο του. Τα χρώματα που χρησιμοποιεί γίνονται ακόμα πιο ανοιχτά, τα περιγράμματα διαγράφονται καθαρά, το φως γίνεται πιο αισθητό. Τέτοια πχ έργων είναι «Το φίλημα» και «Η προσμονή». Παρόλα αυτά, η προσήλωση του Λύτρα στη σχολή του Μονάχου θα παραμείνει ως το τέλος του.Το 1882 ήταν η δυσκολότερη χρονιά του όταν το Υπουργείο του επέβαλε μαθητές που δεν είχαν προβιβαστεί στην τάξη του και ο Λύτρας απειθαρχεί και δεν συμμορφώνεται. Αποτέλεσμα είναι να τιμωρηθεί με προσωρινή παύση. Οι μαθητές του καταγγέλλουν  τον τρόπο εκδίωξης του με συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις και νοικιάζουν όλοι μαζί ένα δωμάτιο ώστε να γίνει άτυπα πια εργαστήριο με τον Λύτρα δάσκαλο τους που τους δίδασκε δωρεάν. Τον έβλεπαν σαν δάσκαλο και σαν πατέρα. Η φυσιογνωμία του ήταν γλυκιά, η έκφραση του ήρεμη, η ομιλία του απαλή και τα μάτια του έλαμπαν. Τον χαρακτήριζαν «γλυκής και πράος».Τα έργα των τελευταίων του χρόνων διαπνέονται από την μελαγχολία των γηρατειών, από θρησκευτικές ανησυχίες και μηνύματα θανάτου. Προς το τέλος της ζωής του, ασκητικές και μαυροντυμένες υπάρξεις με κέρινα πρόσωπα πήραν την θέση των λυγερόκορμων κοριτσιώνΤο 1904, σε ηλικία 72 ετών πεθαίνει ύστερα από μια σύντομη ασθένεια που εικάζεται για δηλητηρίαση  από τα χρώματα. Την θέση του στην Καλών Τεχνών θα πάρει ο Ιακωβίδης ο οποίος   ήταν  ένας από τους μαθητές του και  έγινε   ένας από τους σημαντικότερους έλληνες καλλιτέχνες της εποχής. Άλλοι σημαντικοί μαθητές του Λύτρα με διαφορετική πορεία ο καθένας τους  ήταν ο Πολυχρόνης Λεμπέσης, ο Περικλής Πανταζής, ο γιός του Νικόλαος Λύτρας, ο Νικόλαος Βώκος, ο Γιώργος Ροϊλος, Δημήτρης Γερανιώτης, Σπύρος Βικάτος κτλ..Οι προσωπογραφίες του Λύτρα (όπως και των Γύζη και Ιακωβίδη) μας αποκαλύπτουν πως ο άνθρωπος ήταν μια ιερή αξία στα μάτια τους. Μια οντότητα ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο που  με το ήθος του και την ανεπτυγμένη σκέψη του καταφέρνει να αντιταχθεί   στο χάος. Όσο για το στήσιμο των προσώπων, χρησιμοποιεί τους κλασικούς συνθετικούς τρόπους.

44-2059

Ειδικοί αριθμοί αναφοράς